Friday, August 16, 2019

Pulau Besar, Melaka

Assalamualaikum,

Pada 14 Ogos 2019 yang lepas, kami telah menjejakkan kaki ke sebuah pulau yang penuh dengan sejarah islam yang dikenali sebagai pulau besar. Melayari bahtera sejarah sudah tentu ada perkaitannya dengan kita pada setiap individunya. Dan Alhamdulillah Allah telah memberi kesempatan kepada kami berenam untuk mengoreksi sedikit sebanyak sejarah yang berada di salah sebuah pulau di Melaka. 



Infomasi tentang Sultan Al-Ariffin Syeikh Ismail


Dan ada beberapa tempat yang lainnya seperti gua yunus yang sempat kami singgah.

Untuk keterangan yang lebih lanjut boleh baca artikel ini: 

Perkaitan yang boleh ana konggsikan daripada sudut pandang ana adalah.. Memang benarlah misi islam  pada dahulunya adalah untuk disebar.. Daripada tanah arab ke seluruh dunia sehingga tiada fitnah seperti firman Allah dalam surah al-Anfal ayat 39:

Dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari kekafiran), maka sesungguhnya Allah Maha Melihat apa yang mereka kerjakan.
Islam adalah sebuah agama yang suci.. Malah syahadah kita disetiap hari telahpun menunjukkan kesucian agama yang mentauhidkan Allah dan Rasul. Setelah sahaja Nabi Muhammad wafat, bermulalah kehidupan manusia pada akhir zaman..

Di mana, zaman yang akan penuh dengan fitnah dan lama kelamaan ia mula mengelamkan cahaya yang telah dibawa oleh Rasulullah kepada dunia..

Tidak lupa juga sang negeri di tanah malaya ini yang menjadi tapakan ulama yang menyebar syiar islam.. Yang membenih harapan baru kepada masyarakatnya. Sudah tentu sangat dihargai.. Pelbagai aktiviti khurafat menodai islam yang sekian lama bertapak di sini..

Ada kubur berhadapan dengan kubur Sultan Arifin. Tak dikenal pasti kuburan milik siapa.

Lembaran surah yasin yang berada di perkarangan kubur Sultan Arifin.


Kami berpeluang untuk berjumpa dengan penduduk pulau yang mengenali selok belok sejarah tentang Pulau Besar ini. Ummi panggilannya.. Menceritakan perkara yang diada-adakan di pulau ini yang sebetulnya tiada dalam sejarah.

Mendengar kisahnya yang penuh dengan hati yang cuba ummi sampaikan.. Dan melihat kami dengan harapan kami juga dapat mengembangkan islam. Huu,

Besar harapan ummah kepada kami.. Dan di saat telah meterainya pilihan untuk menjadi pelopor agama ini.. Maka, tanggungjawab tak usah dikata..

Rasanya memang kami datang untuk meneguhkan lagi kenapa kami memilih jalan ini.

No comments:

Post a Comment

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...