Wednesday, August 21, 2019

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :)

Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan semoga ia juga menjadi pedoman kepada kita semua:

"Panggillah aku hanya dengan, wahai hamba-Nya"
Ia adalah namaku yang paling mulia"

Bila Allah telah memberi manusia status hamba.. Itulah status yang mulia di sisi manusia.. Sedang apa yang kita fikir dari seorang hamba adalah mereka yang bersujud pada manusia. Dengan erti tunduk dan patuh sentiasa pada manusia. Hina neraca dunia yang telah menggambarkan seburuk-buruk tempat manusia..

Tetapi bila Allah telah menggunakan perkataan hamba dalam kebanyakan ayat-ayat di dalam Al-Quran, sungguh itulah tempat yang mulia.

Menjadi hamba tiada yang rugi walau perlu mengorban diri. Bukan mengorban tapi bersabar.. Kerana menjadi hamba kepada Yang Esa tidaklah menyujud tanpa makna.. Malah ia membuka ruang kelemahan hamba untuk menyandar pada yang Maha Kuat.. Justeru kelemahanku akan menguatkanku.

Bila sudah menerima status hamba, maka yakinilah yang akan jaga adalah Pemilik Hamba.

Jadi, itulah matlamat agung yang Allah beri kepada makhluknya.. Dan yang paling teristimewa...

Manusia. Abidullah.


No comments:

Post a Comment

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...