Posts

Showing posts from September, 2013

Dunia bersifat sementara akhiratlah selama-lamanya

Image
Assalamualaikum,

PMR menjelang, tak lupa juga SPM yang lagi beberapa hari lagi bakal menemui calon-calonnya. Gerak gempur pula sangat rancak berjalan sekarang. Saya, masih terkapai-kapai lagi. Belum cukup ilmu yang ada untuk dikukuhkan. Lagi beberapa minggu lagi persediaan yang perlu dibuat. Serius, memang padat sekarang hari saya. Seringkali pulang dari sekolah pada pukul 4.00 petang. Demi menjanjikan masa depan yang berjaya, masa terluang aku relakan. Insha Allah usaha ini dinilai Allah. Selain mengejar keindahan dunia sementara, saya menyimpan azam untuk hari kebangkitan kelak. Saya tahu, mungkin usaha yang sekelumit ini tidak sebesar mana pun. Tapi, siapa manusia menilai kita? Mungkin dengan usaha ini menyelamatkan saya dari bara api durjana. Siapa tahu? Insha Allah. 
Saya harap selepas ini yang keluar daripada mulut saya hanya dengan redha Allah. Amin. Saya mengimpikan hidup yang diberkati bukan yang dikhianati. Redha Allah terletak pada Redha ibu bapa. Itulah yang saya buat. Taa…

Suara dia sangat handsome -,-

Image
Assalamualaikum,

Cover yang best :)


Sangat Awesome :3

Jom kita pergi berperang!

Image
Assalamualaikum,

Kita pergi berperang dengan nafsu :) tau!

{Jangan melihat siapa yang berbicara, Dengarlah apa yang dibicarakan}
Aku masih berharap cikgu masih ingin memberi kami ruang untuk menjelaskan segala-galanya. Alhamdulillah tadi, selepas kelas, aku salam cikgu dan cikgu menyambutnya. Aku berterima kasih dan cikgu menjawab sama-sama. Aku tak tahu semua itu cuma lakonan di hadapan kelas atau bukan. Bersangka baik :) Terima kasih Allah, kau tenangkan hati aku. Baru aku rasa bersemangat nak belajar balik! 
Keputusan Percubaan SPM, setakat ni result Alhamdulillah, BM dapat A dan MATHS dapat A+. Memang patut pun -,- Sebab subjek tu semua calon SPM wajib ambil. Tapi, tengok lah subjek Sains nanti. Terlopong mulut, mata terbliaq agaknya. Minta ada peningkatan. Ameen. Almaklumlah, markah ini sangat bernilai untuk membuat pemohonan. Teringin nak dapat biasiswa kan? Hoho -,- Banyak-banyaklah berdoa. Pencapaian terbaik aku apabila Kimia kertas 1 dapat markah yang tertinggi dalam kelas 45/…

Peliharalah akidahku Ya Rabb

Image
Assalamualaikum,

Semakin hari, semakin kita diambang kiamat. Ingatlah wahai manusia! Seindah mana pun dunia, sayangnya ia hanya sementara. Akhiratlah yang selama-lamanya. Sudah alpakah aku ya Allah. Dosaku bergunung malah pahalaku hanya dipangkal jari. Betapa kerdilnya aku disisimu.. Membuak-buak nikmat yang diperolehi, tetapi, dalam sekelip mata nikmat itu ditarik. Mungkin, aku kurang mengingatiMu. Jika Allah memberi nikmat yang lebih, mengapa tidak aku melebihkan kesyukuranku kepada Allah?

Terima kasih wahai penulis novel. Aku berasa sedikit terharu dan insaf. Walaupun novel Perempuan Lindungan Kaabah itu sudah lama diterbitkan dan hobi membaca novel baru sahaja bermula. Novel yang sangat menarik. Sarat dengan informasi dan kehidupan seorang muslimah. Siapa aku nak membuka aurat? Siapa aku untuk meninggalkan solat? Sedangkan kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW sendiri lebih membuat amal. Aku ingin membuat pendekatan dengan Islam. Walaupun aku terlahir sebagai Islam dan dididik dengan c…

Lagu yang diberi nafas baru :)

Image
Assalamualaikum,

Memberi keriangan diwaktu kesedihan melanda :)


Sangat kreatif :)

Maafkan aku wahai guru

Assalamualaikum,

Kalau kita menangis hari-hari pun tak guna kan? Kalau aku menangis air mata darah sekalipun, tak akan mengundur masa kan? Jadi, aku cuba mem-positifkan diri aku daripada berfikiran yang pelik-pelik. Aku cuba bangkit walaupun susah. Aku tahu aku ada Allah untuk membantu. Mungkin sedikit sebanyak aku boleh cerita apa sebenarnya yang mengganggu emosiku sejak dua hari ini. 
Jam sudah menunjukkan pukul 1.05 tengahari kalau tak silap masa itu. Masa itu, memang kelas sebelah dan beberapa orang dari kelas aku sudah berpusu-pusu untuk balik. Kalau diikutkan, memang sudah selesai waktu sekolah cuma belum lagi doa dibacakan. Kalau dah kelihatan mereka semua pergi, kami pun menusun langkah untuk pulang ke rumah. Semasa berjalan, kami terus berhenti semasa doa dibacakan, di belakang bilik pengawas. Cuma sebahagian bacaan doa sahaja yang kedengaran. Jadi kami pun terpinga-pinga laa kenapa tak dengar kan. Jadi semasa ingin memulakan langkah berjalan lagi tiba-tiba langkahku terhenti…

Tabahlah wahai diri

Image
Assalamualaikum,

Sudah ada jawapan daripada setiap soalan yang dikemukan semalam. Ye, hari semalam yang sepertinya kebahagiaan dibelit duri.. Hari bahagia kerana sahabat yang ditinggal bertemu kembali. Walaupun hanya beberapa jam. Meneliti satu per satu wajah mereka memang tak puas. Mungkin diri ini dipilih Allah. Cubaan yang diberikan aku terima seluas-luasnya. Memang aku merasakan bahawa aku bukan seorang hamba yang sempurna. Dijadikan hamba itu memang untuk diuji. Aku sedang diuji. Betul-betul diuji. 

Sudahlah diambang peperiksaan besar. Memang dugaan tahap yang bukan mudah. Aku tahu. Semua yang aku lakukan, aku memang bersalah. Setiap perkara yang aku lakukan aku sesalkan. Bukti air mata yang sering tumpah sudah jelas terpancar betapa sesalnya diri ini. Hari jumaat yang dihiasi kemuliaan tiba-tiba menjadi awan hitam yang rancak. Bertubi-tubi perasaan bersalah melitupi hati. 
Sejujurnya, aku telah menyakiti insan bernama guru. Aku tahu redhaku juga terletak pada redhanya. Aku tahu,…

Aku tahu, salah aku SAHAJA.

Assalamualaikum,

Hari bahagia yang mungkin berbalut duka. Hari bahagia dirancang kemas beberapa hari sebelum dijalankan. Aku bertanyakan diri aku, "Adakah salah jika aku berkatakan yang benar? Adakah salah jika aku melibatkan orang yang bersalah dalam masalah aku sedangkan memang dia bersalah?" Perasaan yang diulit rasa bersalah sering timbul dibenakku membuatkan aku sentiasa resah. Adakah derhaka jika aku bilang "Cikgu tak masuk kelas tadi waktu Fizik". Memang kenyataan itu yang berlaku dan aku terangkan kepada PK HEM. Aku salah? Kalau diteliti secara mendalam berkemungkinan aku yang bersalah. Aku tahu sedikit sebanyak mengguris perasaan seorang pengajar yang tak kira lelahnya itu. Aku bukan apa, dah itu yang ditanya PK HEM, aku cuma menjawab apa yang sedang berlaku dan memang benar. Aku dihentam bertubi-tubi. Aku rasa.. memang salah aku sahaja. Tiada siapa yang membela diri ini. Aku tahu sewaktu aku ditanya soalan, aku sahaja yang petah menjawab. Aku tahu mulut a…

Perasaan dilanda kenangan ;)

Assalamualaikum,

Disaat perasaan diulit rindu, masa tulah saya akan melawat blog SMKTDS. Mata mula berkaca. Melihat orang tersayang terpampang di skrin komputer milik ayah. Terima kasih, hati sedikit tenang. Bagi saya, sukar melupakan kenangan. Kerana kenangan dicipta bukan untuk dilupakan ;) 
Itulah sekolah saya. Saya tak sanggup nak tinggalkan. Di situ kehidupan awal remaja saya. Bermula dari sekolah SMKTDS dan insha Allah berakhir dengan sekolah SMKTUN. Jarak diantaranya hanya dalam 5 km.
Tak sangka zaman akan bersilih ganti dengan cepat. Belum sempat ditulis satu per satu kenangan yang dirasai. Walau, sepahit hempedu tak selama-lamanya ia menjadi pahit. Masa lalulah yang menjadikan saya begini. Menjadi perempuan yang kenal apa itu perempuan. 
Sejujurnya, hingga kini saya belum sebati dengan sekolah SMKTUN walaupun sudah masuk tahun kedua berada di sini. Hal ini demikian kerana tingkatan 4 dan 5 saya hanya dihabiskan di kabin sekolah. Bukan dalam bangunan sekolah kerana kekangan te…

Saya, Wang dan Novel!

Assalamualaikum,

Lagi beberapa hari Peperiksaan Percubaan SPM tamat. Hati yang berkobar-kobar kian pudar. Hoho, ye laa tu. Semenjak novel menjadi koleksi, jerawat pun kian diternak dimukaku yang dahulunya susah nak tumbuh jerawat. Tanpa meletakkan baja penyubur jerawat pun, jerawat secara sepontan dengan bangganya timbul. Hampeh! Tak pasal-pasal pinjam krim anti-jerawat kepunyaan adik. Harimau mati meninggalkan belang, Jerawat pecah meninggalkan kesan.. Haiss. Tak tahu kenapa. Kuat berangan? Hari-hari berangan -,- Ingat lagi petua Cikgu Azura, kalau nak dapat markah baik dalam sejarah kena berangan-angan. Kita kena masukkan peristiwa sejarah tersebut dalam diri kita. Sebagai anologi, saya berangan menjadi watak Tunku Abdul Rahman yang berunding untuk mendapatkan kemerdekaan di London, dengan bangganya menandatangani perjanjian tersebut.
Ye ye, Hmm.. Kalau nak buat koleksi, modal mestilah ada kan? Dari mana saya memperolehi modal ya? Boleh dikatakan saya membanting tulang membawa bekal…

Review novel Dia yang Aku Pilih

Image
Assalamualaikum,
Disebabkan pernah kecewa, Ariana berjiwa keras terhadap lelaki. Izudin dan Haji Fahmi, dua lelaki berlainan karektor menaruh perasaan terhadap Ariana. Tersepit di antara kekasih dan majikan, timbul pelbagai konflik hati dan perasaan. Haji Fahmi, bujang terlajak yang kaya dan alim. Majikan Ariana ini sangat taat pada agama, sentiasa tenang dan bersahaja. Selain menunjukkan sikap mengambil berat, Haji Fahmi selalu memberikannya hadiah. Kebaikan Haji Fahmi ternyata tidak membuka hati Ariana untuk menerima jejaka itu. Sebenarnya, Ariana lebih tertarik pada jirannya, Izudin. Seorang duda memiliki seraut wajah yang tampan, suka mengusik, bergurau dan menyakat. Boleh dikatakan, Izudin mempunyai pakej lengkap seorang lelaki yang menjadi idaman setiap wanita. Pelbagai insiden romantik, salah faham, merajuk, cemburu, sedih dan lucu mengiringi perhubungan Ariana dan Izudin. Hampir-hampir sahaja kisah mereka berakhir dengan kegembiraan, timbul satu salah faham besar sehingga membua…