Wednesday, November 26, 2014

Minggu depan dah masuk sem 2!

Assalamualaikum,

Cepat masa berlalu? Huhu, takdelah cepat mana.. sebab cuti ni tak banyak buat apa-apa. Cuma siapkan baju kurung dalam masa 2 bulan XD Lama kot. Haha. Semoga semester 2 adalah lebih baik :)

Wednesday, November 12, 2014

Keputusan final sem 1

Assalamualaikum,

Seperti sedia maklum. Saya merupakan penuntut asasi sains di Uitm. Final telahpun saya tempuhi. Banyak detik gundah-gulana saya semasa di bilik peperiksaan. Seperti putus asa dan sebagainya. Saya cuma nak cakap. Asasi memang susah bagi saya. Tambah lagi saya tak pernah berjauhan dengan keluarga. Saya tak pernah terputus internet di rumah. Tapi lain cerita di sana. Susah woo.. Ada jugak terfikir nak quit asasi. Memang giveup. Tapi.. saya lihat balik usaha saya selama ini untuk sampai ke tahap ini. Tak mungkin saya nak mengalah. Apa yang saya terima hari ini saya sangat bersyukur. Lagi-lagi mak ayah pun gembira :) 


Saya harap niat saya masih tak lari. Saya nak dapat redha Allah serta ibubapa. Semoga sem 2 lebih baik.. 

Review novel: Membakar Syurga Mengguyur Neraka karya Hana Ilhami

Assalamualaikum,


NAJIHA... Demi merealisasikan hasrat dan menggembirakan Dona, dia menghubungi Rahul yang  membawa diri ke Amerika selama tiga tahun. Demi kebahagiaan sahabatnya yang beragama Hindu itu, dia memujuk Rahul agar pulang ke pangkuan keluarga. Namun, siapa sangka niatnya menghubungi Rahul membawa episod baru dalam hidup Rahul.
“Kalau saya tahu hidup saya akan terganggu macam ni, tak ingin saya hubungi awak dulu.” - NAJIHA
“From now on, I'll follow you you like a shadow of your life, Jiha.” - RAHUL
RAHUL... Kepulangan Rahul menggembirakan seisi keluarga Dona tetapi tidak bagi Najiha. Hidupnya menjadi huru-hara setelah Rahul mengetahui Dona bukan sekadar merahsiakan tentang penyakitnya, tapi Dona mempunyai rahsia yang lebih besar daripada itu. Dona mahu memeluk agama Islam. Siapa lagi yang harus dipersalahkan selain sahabat baik adiknya, Najiha?
Perdebatan dan kesangsian Rahul terhadap Najiha luntur sedikit demi sedikit melalui penerangan dan sikap Najiha. Baginya, Najiha lain berbanding dengan perempuan beragama Islam yang pernah dicintainya suatu ketika dulu. Hatinya mula tertarik.
Tapi lain pula bagi Najiha. Cita rasanya cuma kepada lelaki gred A yang tahu menghormatinya. Dan syarat utama mesti Islam! Namun pada yang sama, Dona turut membuat permintaan.
“Kalau aku minta kau mengguyur neraka seseorang? Kau sudi tak?” - DONA
“Neraka siapa pula kau nak aku guyur ni?” - NAJIHA
“Rahul...” - DONA
Kehadiran Hadi, lelaki misteri yang mempunyai kecelaruan naluri turut menambahkan rasa dalam hatinya. Kehadiran Hadi yang muncul tiba-tiba membawa kesan terhadap perjuanganya.
“Sudikah kau mengguyur nerakaku?” – HADI
Demi sahabat dunia dan akhiratnya, haruskah Najiha memadamkan perasaannya terhadap lelaki gred A yang selama ini begitu didambakan? Bagaimana bila benci bertukar cinta? Mampukah Najiha menepisnya? Bila tiba-tiba lelaki songsang mahu menagih cinta, perlukah Najiha membuktikan jihadnya? Antara lelaki gred A, lelaki musyrik dan lelaki songsang... siapa sebenarnya yang bertakhta dalam hatinya?

* Saya memang minat penulisan Hana Ilhami. Sebab dia selitkan mesej yang berguna dan informatif. Novel Perempuan Lindungan Kaabah serta Ya Maulana memang memikat hati saya. Novel kali ini agak berlainan sedikit.. Dari segi watak dan cerita. Novel melayu sekarang kan sering mengisahkan kehidupan Datuk/Datin. Novel ini agak berat sebab ia menceritakan banyak tentang golongan gay, lesbo, transgender. Banyak ilmu baru dapat saya ketahui. Info tentang perkara tersebut memang menjadi kebimbangan serta isu masa kini. Saya beri 4.3/5.

Review novel: AKHIR karya Ismi Fa Ismail

Assalamualaikum,


Tak payah sinopsis. Anda dah tau buku ini tentang apa. Yang anda perlu tau sekarang, ini yang AKHIR. Tak ada dah lepas ni. Sebab saya dah letih. Lelah hidup dalam kegelapan. Biar buku ini meniadi AKHIR kepada sebuah kisah. Juga kepada setangkai nyawa yang dalam beberapa tahun ini berayun longlai. Sava tak mau seksa dia terus. Saya bukan kejam. Saya hanya seorang yang menyampaikan sebuah cerita, tentang sebuah novel hitam yang kewujudannya hanya mengundang rasa-rasa sakit, pedih, ngilu, pelik, takut, kecewa, marah, benci...SEDIH. Rasa-rasa yang saya tak pasal-pasal juga kena lalui sebagai penulis. Semua ini, hanya kerana nak mengisi masa lapang anda. Jadi nah. Ambil dan baca. Buku ini mungkin tidak sebagus yang anda harapkan. Tapi ini yang terAKHIR. Sekurang-kurangnya hargailah ia atas sebab itu.
Akhir merupakan buku terakhir dari trilogi Jangan Baca Novel Ni.

*Novel bersiri ni tak pernah mengecewakan. Daripada novel pertama, Jangan Baca Novel Ni, Tiada Tajuk dan sekarang novel yang terakhir. Ada jea seram dia. Memang tak dijangka pengakhirannya begitu. Saya bagi 4.8/5.
 
Siti Fatimah Masturah Official Blog