Wednesday, April 15, 2015

Asasi Sains 2014/2015 TAMAT!

Assalamualaikum,



Last day final!

Kehadapan blogku yang sudah lama tak diupdate, akhirnya tuanmu ini sudahpun menamatkan satu bab dalam buku hidupnya :D Meh kita selak bab SEM 2. Apa agaknya yang berlaku. Lets check it out together!

Sem 2 bagi saya adalah sem yang terbaik dalam 2 sem yang saya lalui sebagai pelajar asasi. Sebab saya belajar daripada peribahasa "Tak kenal, maka tak cinta". Masa sem 2 nilah banyak benda yang saya kenal. Kenal yang betul-betul kenal. Kenal diri sendiri, kenal sahabat-sahabat dan kenal lecturer. 

Sem 2 ni agak mencabar emosi sikit. Sebab sem lepas mak ayah ada laa jenguk.. Pastu tak pernah tinggal kat PALAM sebulan lebih. But not for sem 2, Saya tak balik for three months! Then, my parents pun tak datang jenguk. Biasalah jauh kot. Haha, But that's ok. Because I learned how to be independent. Haha, Pecah rekod for me at least because saya tak pernah balik rumah or balik PALAM dengan bas. Yes, for seriously. For me yang duduk Johor, saya pun suprisingly tak percaya. But then, I don't know how to face degree life if saya tak pernah ada pengalaman naik bas. 

Besties Muahhhh <3

Sem 2 ni jugak merapatkan saya dengan kawan-kawan. Saya belajar untuk menjaga hati kawan, walaupun kadang-kadang saya ni teruk gila sampai melukakan hati orang. Serious, I feel so bad if I did that. Saya bersyukur dikurniakan sahabat yang mendekatkan saya dengan Pencipta. Yang memimpin saya jika saya tersimpang ke haluan yang salah. Ada satu saat, yang saya menangis bagai nak rak sebab saya rasa diri saya hina sangat. Lirik lagu biasa, yang menyentuh jiwa:

Oh muslimah, memandangmu menyejuk hati,
Menundukkan nafsu hati yang goyah,
Keayuan wanita solehah,
Indah peribadi, tulus hatinya,
.
.
.
Oh muslimah, kau rajin mengaji,
Islam kau jadikan ikutan sejati.

Sebagai wanita, saya rasa saya tak layak jadi wanita solehah macam sahabat-sahabat saya. Saya rasa saya tak layak pun menjadi sahabat baik kepada mereka. Sebab saya tak seperti mereka. Bertudung labuh, berpakaian longgar, menjaga pandangan, memahami isi Al-Quran. Sedangkan saya? Macam orang tak pernah kenal apa itu Solehah. Alhamdulillah sikit-sikit saya belajar. In shaa Allah istiqamah. Terima kasih sahabat, Nur Syazana, Wan Ummu Najla, Farah Zahidah dan keseluruhan sahabat-sahabat yang sering berada disamping saya selama ini. Syukur dapat sahabat seperti kalian. If I have to list down all the kindness that you gave me, it is not enough to said here. But apa yang saya nak cakap; You have a special place in my heart that I will not let that space filled with anybody else.

Housemates!

Now, my housemate yang gila-gila. Haha, Kalau nak cakap pasal housemate ni pulak, bibir saya ni asyik nak tersenyum-senyum jea. Haha, suka nak cakap pasal housemate. Orait, for sem 2, we have a six people total in A2203. Sorang mek kelate bilik A, Alia Maisarah. Saya (Johor) with Khairunnisa' (Selangor) bilik B, Nurin Qisteena (Johor) bilik C dan bilik paling meletop BILIK D yang berpenghunikan Nurin Najihah (Johor) dan Nur Amira (Johor). Well, apa yang penting Bilik B selalu jadi kedai kopi. Haha, selalu jadi bilik persinggahan. Sem 1 dulu saya agak janggal laa jugak ada housemate ni. Biasalah diorang ni kan from sekolah yang hebat-hebat. Saya ni sekolah biasa-biasa jea. Haha. Alhamdulillah ramai Johor, In shaa Allah ada kelapangan kita jumpa. 

Chem lab (Farihin, Fatimah, Faza, Azizi)

 Bio lab (Izzah, Fatimah, Faza, Dzulhilmi)


Physics lab (Jazlanah, Fatimah, Izzah, Ikhlas)

Ok, kalau pasal pelajaran.. Saya rasa asasi ni biasa laa stress. Kerja berlambak. Itu normal. But for me, first time rasa belajar jea. Dulu SPM heaven. Haha. Yelaa ada orang masakkan, ada orang basuhkan baju, ada orang hantar pi sekolah. Now, kerja saya hari-hari pi kuliah, turun naik tangga beli makanan, buat lab, tuto tiap minggu, tidur pukul 1 pagi. Sem 1 dulu lagi, Asal lepas lab mesti ada group discussion kat kafe. But sem 2, masing-masing nak buat sendiri, just bahagi-bahagi tugas. Lab saya alhamdulillah semuanya lancar.. Cuma sometimes.. Lelaki biasalah. Banyak cekadak gak. Haha. Tak lah.. Biasalah tu.. Macam saya ni tak buat hal.. Haih. Manusia kan banyak ragam.

Now, my group! D8. Serious group paling Soleh dan Solehah in Shaa Allah. Ikhtilat terjaga. Bagus kelas ni.. Saya yang masuk group ni rasa bahagia. Alhamdulillah dikurniakan classmates yang sangat baik. Kami masa kuliah kat lecture hall pun separate lelaki dan perempuan. Actually dalam lecture hall ada 5 groups. Kesemua lima grup tu kami asingkan lelaki dan perempuan. Kebanyakan grup-grup lain bercampur. Yang bercouple duduk sama-sama. Alhamdulillah. Sayang grup D8. 

Kalau nak cerita satu per satu pengalaman sem 2 sampai lusa pun tak habis. Haha, harapan saya sebagai seorang pelajar lepasan asasi 2014/2015 kepada sahabat-sahabat saya semoga kalian berjaya di akhirat dan di dunia.Amin.. Pasal UITM PALAM saya akan buat entry lain. Hehe.

Kelas terakhir with Madam Julie (Pensyarah Fizik)

BTW.. Diorang gelak saya panggil TELUR MATA LEMBU. Is that weird? Or it just me?

No comments:

Post a Comment

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...