Saturday, March 8, 2014

Hari pertama di institut memandu

Assalamualaikum,

Yea, saya pelajar lepasan SPM yang baru sahaja nak mengambil lesen. Dan saya tahu ramai yang sudah dapat lesen pun. Tahniah. Disebabkan Mariam ingin mengambil lesen sekarang, jadi saya mengambil kesempatan untuk mengikutnya juga. Saya daftar di J.I.M.A Sdn Bhd. Saya amek lesen kereta sahaja. Ada 16 orang dalam kelas tu. Memang kita tak berkenalan sebab mereka yang lain umur berbeza-beza. Dan beberapa orang jea yang umur sama, dua orang kot campur Mariam.



Tak nak cerita panjang. Sebab hari pertama memang pagi sampai petang. So ya. Guru2 pun menerangkan secara ringkas dan kita kena baca sendiri yang lain. Saya lebih rela belajar bio satu hari.. Seriously, I mean belajar secara mendengar dan mencatat sahaja. Seriously, belajar macam orang yang dah besar. And yet, asek kena tanya soalan jea. Padahal hari pertama. Saya tak sempat buat apa-apa dan dia tanya soalan yang agak mencabar minda. Tanya kelajuan di hadapan sekolah berapa, tanya Malaysia ada berapa wilayah, tanya Malaysia ada berapa buah negeri, tanya perbezaan peraturan dan undang-undang, tanya siapa yang layak menggugurkan lesen. Tanya blind spot tu apa. Seriously, saya dah fokus semaksimum mungkin dan cuba memahami. Sepanjang cuti, saya memang buka dokumentari tapi tentang orang istimewa. Bukan pengetahuan am ataupun pengetahuan dunia teknologi. Disebabkan segalanya dalam 1 hari, Mana mungkin saya tahu satu buku tu? Saya belum ulang kaji dan tanya soalan yang mencabar.. 

Kursus KPP ni ada 2 sesi. Sesi yang pertama dengan Cikgu Ab. Rahman. Umurnya dalam lingkungan 50 tahun. Dan dia hafal setiap yang mukasurat buku panduan memandu tu. Serius.. Tiba-tiba nanti dia suruh buka mukasurat itu.. no itu.. yang bertajuk itu.. SERIOUSLY, gila banyak dah dia ulang baca buku ni. Saya tahu dia banyak sangat ilmu sampai semua keluar, geografi, matematik, kejuruteraan makenikal, bahasa malaysia semua keluar. Dia kata salah kita cakap melanggar double line. Sepatutnya, memotong double line. Okee. Harder than I thought. Biasalah orang yang sangat prihatin serta bertanggungjawab terhadap pemanduan. Mereka sangat menitik beratkan segala aspek. Saya macam budak darjah satu tiba-tiba masuk kelas darjah 6. Yang saya tahu start kereta jea.

Sesi yang kedua pula, dia tak bagi tahu nama dia siapa dan berumur laa juga. Yea, kedua-dua sesi ni menanyakan soalan secara individu mahupun semua tapi seorang demi seorang. Memang dia tanya secara spontan.. Kadang-kadang dia tanya tu tiba-tiba jadi saya yang fokus ni tiba-tiba tersentap dan lambat jawab.. So yea Sometimes, ada laa dia sindir-sindir kan. Well, suatu tempat yang menempatkan orang-orang yang dah DEWASA jadi mungkin dia ingat kita dah biasa. Dia dah mengajar bape tahun. Saya budak baru belajar. Terima kasih cikgu, saya belajar daripada kesilapan. Hari ni memang banyak info dunia serta yang lain yang saya dapat. IDK, tapi saya kuatkan diri. Sindiran bukan batu penghalang untuk saya lulus ujian memandu. Since hari ni baru dapat buku, so In Shaa Allah saya akan study. Nasib baik yang ajar kita latihan tu nanti akak yang peramah serta baik. Saya tak lah banyak pengalaman kan. Jadi apa salahnya kalau baru nak timba pengalaman. Lepas ni saya akan mengadiri kelas lagi pada hari Rabu akan datang. STUDY!!! Dah lama tak bukak buku. Dah berapa bulan -,-

So that's all. Btw, saya jumpa
Dia..

Dan saya tak jangka dapat jumpa dia. Setelah beberapa tahun..But kami cuma buat tak nampak, mungkin saya jea.. Hmm.

No comments:

Post a Comment

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...