Saturday, February 15, 2014

I got a new pet!

Assalamualaikum,

Haiwan peliharaan seperti kucing dan ikan hiasan sering kali pilihan utama pencinta haiwan kerana sifat dan ciri-ciri yang lain. Enough with that intro and straight to the point. Kami sekeluarga menerima ahli baru! And guess what, kita akan memelihara kura-kura dewasa. Selalunya orang lain punya comel-comel kan. Tetapi, kita besar punya. Namanya Totol. Adik saya berumur 5 tahun memberinya nama tersebut berinspirasikan ninja turtle. Disebabkan adik saya pelat, sebutan turtle menjadi totol. Hehe. 

Macam mana kami dapat? Well, abang saya selalu memancing di TASIK UTM. Tiba-tiba kura-kura tersebut berjalan..? merangkak di sisi abang saya dan abang saya pun ambil dia. Totol merupakan kura-kura jantan dan spesisnya adalah biasa. 

Pada mulanya, memang saya geli-gelaman nak sentuh dia. Tapi, lama-lama dah ok :)

Totol diletakkan di dalam akuarium sekali-sekala untuk berenang :)

Dan ini tempat tidur dia :D Totol tengah tidur. 

Kadang-kadang kami akan biarkan Totol berkeliaran di rumah.

Saya telah membuat no bake cheese cake. Sebenarnya menggunakan sedikit nutella kedalam adunan cream cheese. Tapi, nutellanya tak rasa sangat. Crustnya sepatutnya menggunakan regular vanilla cream Oreo tapi masa itu saya cuma ada grape ice-cream flavour. Sedap :)

 Kali pertama membuat cheese cake :o


Dan saya juga telah membuat kek kukus coklat bersama chocolate ganache sebagai frostingnya.

 Oke, sprinkles tu sebenarnya saya tak nak letak. Disebabkan banyak sangat sprinkles kat rumah dan takut expired so saya pun letak di atasnya.

kek dan topingnya.

1 comment:

 
Siti Fatimah Masturah Official Blog