Tuesday, August 11, 2015

Oh degree

Assalamualaikum,

Salam sayang. Masturah di sini.. Hari ini keputusan upu keluar. Pukul 12 jugak sibuk nak tekan. Dalam masa yang sama saya guna sms. And, dapat balas dari sms tadi. My first reaction like "Takkkkkk! Tak nak, rasa macam nak nangis!!". My mom pun like... "Kenapa? Kat Unisza ke?". Tak. UTHM. Ulangan suara.. UTHM. And Abang A ketawa.. seriously. Lepas tu saya cakap " Kenapa teknologi makanan, kerja kilang tu semua!". Nampak tak tak bersyukurnya aku masa tu. Mak saya ok jea. Dia kata dekat ngan rumah dan ofcoz abang A pun kat sana. 



Sejujurnya, saya pernah merasakan bahawa UTHM tak ada potensi seperti universiti-universiti yang lain. Saya sendiri lepas tu dapat masuk situ.. I was literally crying and cannot accept that for a second. But then, tiba-tiba ada suara hati membisikkan pelbagai perkara positif. Rumah ngan UTHM bukan jauh mana. So, setiap minggu boleh balik. Manalah tau kalau putus cinta ke boleh balik ngadu kat mak. Haha. Emm. Lagipun Teknologi makanan UTHM saya memang masukkan dalam list upu dan kos tu yang kesembilan saya letak. 

After banyak drama and btw period lagi (1st day kau!) , Saya terima dengan ikhlas in shaa Allah. What ever it takes! I will strive for my success! Walaupun dietetik yang diimpikan kian kecundang, I have FOOD TECHNOLOGY which is not bad for me.. Masih lagi mood seronok nak belajar. 

The funny thing is saya dah lama follow UTHM TROLL. Page yang meningkat naik ni dan tak sangka saya akan menjadi salah satu di antara pelajar di UTHM. But dari page tu jugak banyak benda yang saya dengar pasal U tu macam makanan tak bagus laa, MPP macam apa laa. Pengangkutan pun.. Mehhh.. Tu laa. Haha, IDK how I will react to be one of their student kat sana.. Rumah pun, Uitm PALAM masih tak boleh dikalahkan (Sebab haritu ikut hantar abang gi UTHM). I don't mean to be rude but still tak boleh kalahkan uitm PALAM. But in the positive side, abang A asek banggakan dengan perpustakaan UTHM dia tu..  And my sedara-mara pun banyak gak laa. Ofcoz sebab kampung I kat BP..

Oh ya.. lagi satu dan alasan memang I taknak pi sana..

Ex classmate SPM dulu dapat UTHM gak!! I mean bukan calang-calang ex classmate.. Dia dulu menaruh harapan kat saya. Then saya ni bukan layan pun. Dia siap luah perasaan bagai.. Masa tu lahh. But haritu reunion pun dia ada gak. Saya buat macam biasa jea.. And my ring tactic tu.. Waaa! Saya taknak dia fikir kita satu U kita memang ada jodoh. Now you understand kan? Huh. 

UTHM yes kat Johor jea. Well here nak kongsi apa yang akan saya belajar kalau saya amek teknologi makanan:




At the end of the day, walaupun UTHM ni masyarakat pandang tepi jea.. That's ok. Saya cuba sedaya upaya untuk buktikan walaupun saya belajar di situ, saya masih boleh berjaya. Saya ni kira bernasib baik dapat peluang melanjutkan pelajaran. Tak macam Abang U saya.. Kesian dia. Dia tak dapat memana.. Tapi I am sure that Allah have a better plan for him. Saya percaya Allah tempatkan saya kat sini adalah atas kebaikan saya sendiri. Kerja? Itu semua rezeki yang Allah akan beri. Walaupun suri rumah.. Tak salah kan? Wallahu'alam


9 comments:

  1. kih kihh patimahh . tak mahu sedih2 . saja jekk tuhh nak kasek dekat dengan awin . dan si dia . hahahahahaha . jangan marah naaa

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Rabbi'ah.. Lama tak dengar pasal awak. Awak kat mana sekarang?

      Delete
    2. Oh btw thanks. Awak baca lagi blog kte.. (〃❛¬❛〃)

      Delete
    3. saya skrang kat Form 6 . saya dah berpindah ke pekan,pahang. awak apa khabar?

      Delete
    4. Wahhh tahniah Form 6! Dah pindah ke.. Saya sihat Alhamdulillah :) Awak Form 6 amek apa?

      Delete

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...