Thursday, September 12, 2013

Aku tahu, salah aku SAHAJA.

Assalamualaikum,

Hari bahagia yang mungkin berbalut duka. Hari bahagia dirancang kemas beberapa hari sebelum dijalankan. Aku bertanyakan diri aku, "Adakah salah jika aku berkatakan yang benar? Adakah salah jika aku melibatkan orang yang bersalah dalam masalah aku sedangkan memang dia bersalah?" Perasaan yang diulit rasa bersalah sering timbul dibenakku membuatkan aku sentiasa resah. Adakah derhaka jika aku bilang "Cikgu tak masuk kelas tadi waktu Fizik". Memang kenyataan itu yang berlaku dan aku terangkan kepada PK HEM. Aku salah? Kalau diteliti secara mendalam berkemungkinan aku yang bersalah. Aku tahu sedikit sebanyak mengguris perasaan seorang pengajar yang tak kira lelahnya itu. Aku bukan apa, dah itu yang ditanya PK HEM, aku cuma menjawab apa yang sedang berlaku dan memang benar. Aku dihentam bertubi-tubi. Aku rasa.. memang salah aku sahaja. Tiada siapa yang membela diri ini. Aku tahu sewaktu aku ditanya soalan, aku sahaja yang petah menjawab. Aku tahu mulut aku yang bersuara. Aku tahu puncanya aku. Aku tahu semua menunding jari kepada diri ini. Informasi yang benar ini menyakitkan hati. Tapi, aku memang tak boleh bersubahat atau berbohong. Aku tahu apa aku lakukan. Tiada istilah tipu sunat kan? Moga, Allah yang setia dengan hambanya itu yang memberi keajaiban dan tenangkanlah hati ini Ya Allah. Aku tahu aku ni insan yang kerdil yang cuma mengatakan yang benar dan bukan dusta. Sesungguhnya, berbohong itu perbuatan mazmumah bukan?

Ingat wahai manusia, hanya Allah yang tidak jemu mendengar doa dan rayuan hambaNya walaupun anda dihentam keras oleh orang sekeliling. Jauhilah segala yang bakal menimpa ya Allah..

No comments:

Post a Comment

Abidullah

Asslamualaikum kepada hambaNya :) Dalam catatan Majmuk Rasail ada potongan ayat yang menarik perhatian ana untuk sentiasa membacanya. Dan ...